اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۱۵۶۵

راه‌حل مصرف بی‌رویه آب در پخت سنتی برنج

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ , بازدید: ۲۲۰۸
در روش سنتی میزان آب مصرفی برای آشپزخانه ای که ظرفیت پخت برنج آن به طور متوسط ۳۵۰۰ پرس در وعده است، حدود ۵۲۵۰ لیتر خواهد بود. این میزان در یک هفته به ۳۶،۷۵۰ لیتر و در یک ماه به ۱۵۷،۵۰۰ لیتر می رسد. یعنی مصرف آب این آشپزخانه صنعتی تنها برای پخت برنج در مدت یک سال چیزی حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر خواهد بود که معادل حدود ۶۳ تریلی با مخزن ۳۰ هزار لیتری است.

در حال حاضر مسئله کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان به بحرانی بزرگ تبدیل شده است. کشور ما هم به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و کمبود بارش از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل صرفه جویی در مصرف آب برای آبادانی کشور و نسل های آینده ضروری است.

 آب در مکان های مختلف به روش های گوناگونی به هدر می رود. آشپزخانه های صنعتی یکی از مهم ترین مکان هایی است که میزان زیادی آب در آنها مصرف می شود. پخت غذای ایرانی به ویژه پخت سنتی برنج با میزان زیادی آب انجام می شود. آیا برای جلوگیری از هدررفت آب در این بخش فکری شده است؟

مصرف بی رویه آب در پخت سنتی برنج

برنج جزء جداناشدنی اکثر غذاهای ایرانی در رستوران ها است. کباب ها، خورش ها و انواع خوراک مرغ در کنار پلو برای افراد سرو می شود. بنابراین پخت برنج در همه آشپزخانه های صنعتی که غذای ایرانی در منوی خود دارند انجام می شود.

شستشوی حجم زیاد برنج، خیساندن آن در محلول آب نمک و جوشاندن برای دانه گیری در هر وعده عملیات پخت نیازمند میزان زیادی آب است. در هر بار پخت مقدار زیادی آب در دیگ های بزرگ به جوش آمده و سپس  در مرحله آبکشی دور ریخته می شود.

در روش سنتی میزان آب مصرفی برای آشپزخانه ای که ظرفیت پخت برنج آن به طور متوسط 3500 پرس در وعده است، حدود 5250 لیتر خواهد بود. این میزان در یک هفته به 36،750 لیتر و در یک ماه به 157،500 لیتر می رسد.

یعنی مصرف آب این آشپزخانه صنعتی تنها برای پخت برنج در مدت یک سال چیزی حدود یک میلیون و 900 هزار لیتر خواهد بود که معادل حدود 63 تریلی با مخزن 30 هزار لیتری است.

میزان مصرف آب در آشپزخانه های صنعتی را می توان با مدیریت صحیح و استفاده از روش ها و ابزار کارآمد به حداقل رساند. بروج با استفاده از دانش مدیران و متخصصان خود و سال ها تحقیق و توسعه در راستای رشد و ارتقای سیستم پخت غذای ایرانی خط پخت اتوماتیک برنج خود را مطابق با استانداردهای جهانی تولید کرده است. فناوری به کار رفته در این دستگاه منحصر به فرد است و به طرز چشمگیری در صرفه جویی آب و سایر منابع انرژی عمل می کند.

از آنجا که حفظ محیط زیست برای متخصصان بروج همواره در اولویت قرار دارد، تلاش کردند با تولید خط پخت اتوماتیک برنج از هدر رفتن منابع آب و گاز برای پخت برنج جلوگیری کنند.

صرفه جویی 80 درصدی آب با خط اتوماتیک پخت برنج

حفظ آب برنج در هنگام آبکشی یکی از مهم ترین مزایای خط پخت اتوماتیک برنج بروج محسوب می شود. سبد حاوی برنج از پاتیل آب خارج شده، سپس برنج روی کانوایر تخلیه می شود. تمام این مراحل به طور مکانیزه انجام می شود. دیگر نیاز به جوشاندن مجدد آب نیست و می توان با همان آب از 5 تا 8 بار عملیات پخت برنج را انجام داد. در نتیجه در زمان انتظار برای جوشیدن آب و هزینه آب و گاز مصرفی صرفه جویی می شود.

آب باقی مانده در پاتیل نسبت به روش سنتی نشاسته و نمک کمتری دارد. در هر بار پخت مجدد 15 درصد آب به پاتیل اضافه می شود تا غلظت مناسب آب جهت حفظ کیفیت پخت تامین شود. پس از اضافه کردن آب حدود 10 دقیقه زمان لازم است تا پاتیل به دمای مورد  نظر پخت برسد.

 

خط پخت برنج سنتی به ازای هر یک کیلوگرم برنج 10 لیتر آب مصرف می کند در صورتی که این میزان آب در خط پخت اتوماتیک به 2 لیتر کاهش می یابد. بنابراین می توان نتیجه گرفت با به کار گیری خط پخت اتوماتیک بروج 80 درصد صرفه جویی در مصرف آب رخ می دهد.

مقایسه مصرف آب در روش سنتی و استفاده از دستگاه خط پخت اتوماتیک تک پاتیل در آشپزخانه ای با ظرفیت پخت 1500 پرس پلو در وعده (هر وعده معادل 3 ساعت پخت و مصرف آب به لیتر است.)

نوع

مصرف آب در وعده

مصرف آب در هفته

مصرف آب در ماه

مصرف آب در سال

خط پخت سنتی

1960

13،720

58،800

715،400

خط پخت اتوماتیک

650

4،550

19،500

237،250

 

 

مصرف آب در روش سنتی و استفاده از دستگاه خط پخت اتوماتیک دو پاتیل در آشپزخانه ای با ظرفیت پخت 3500 پرس پلو در وعده (هر وعده معادل 3 ساعت پخت و مصرف آب به لیتر است.)

نوع

مصرف آب در وعده

مصرف آب در هفته

مصرف آب در ماه

مصرف آب در سال

خط پخت سنتی

5250

36،750

157،500

1،900،000

خط پخت اتوماتیک

1400

9800

42،000

504،000

 

 

با به کارگیری دستگاه خط پخت اتوماتیک برنج در تعداد بیشتری از آشپزخانه های صنعتی کل کشور قطعا می توان به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی کرد. آب سرمایه زندگی است؛ با صرفه جویی در مصرف آب با آیندگان مهربان باشیم.

 

نگارنده: دیجیتال مارکتینگ شرکت بروج

http://boruj.ir

 

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016